سید صادق حسینی شیرازی در ۱۸ دی ۱۳۲۰ در کربلا متولد شد. وی در ۱۰سالگی، طبق سنت خانوادگی، ملبس به لباس روحانیت شد و در کربلا شروع به تحصیل حوزوی کرد. وی مراحل اول تحصیل را زیرنظر پدرش (که از مراجع تقلید عراق بود) گذراند و سپس وارد حوزه شد. وی فرزند سیدمهدی بن میرزا حبیب‌الله بن سید آقابزرگ شیرازی (آقابزرگ برادر میرزای شیرازی) از خاندان شیرازی و برادر محمد حسینی شیرازی و دایی محمدتقی مدرسی است.[۳] وی در حوزهٔ کربلا تحصیل کرد. استادان او عبارتند از: سید مهدی حسینی شیرازی (پدرش) سید محمد حسینی شیرازی (برادرش) سید حسن حسینی شیرازی (برادرش) یوسف حائری محمدرضا اصفهانی سید محمد حسینی شاهرودی محمد صدقی مازندرانی جعفر رشتی دیدگاه‌ها ویرایش وی در سخنرانی خود در بهمن ۱۳۸۹، ضمن انتقاد از اعدام‌های ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷، آنها را خلاف شیوه و سنت پیامبر اسلام دانست. او در ادامه سرکوب مردم و معترضانی را که خود پایه‌گذار انقلاب بوده‌اند نیز خلاف شیوهٔ حکومتداری اسلام دانست.[۴] شیرازی، ضمن رد نظریهٔ جدایی دین از سیاست، معتقد به پیوند و ارتباط مطلق بین دین و سیاست است. او معتقد است سیاست اسلام اصیل مغایر با سیاست کنونیِ حاکم بر کشورهای اسلامی است.[۵] شیرازی در باب موضوع ولایت غیرمعصوم در زمان غیبت ضمن قبول آن، حق زمامداری را متعلق به «شورای فقهای مراجع» می‌داند.[۶] همچنین او تأکید فراوانی بر احیای روش‌های سنتی عزاداری همانند قمه‌زنی دارد، که این موضوع باعث انتقادات فراوانی ازسوی هواداران حکومت ایران شده‌است. طبق پاسخ وی، روزه‌داران در کشورهای قطبی، که از ساعت ۳ صبح تا ساعت ۱۰ شب روزه‌اند، می‌توانند به وقت شهرهایی که مقدار ساعت روزه شان عادی (مثل کربلا) افطار کنند.[۷] واحد استفتائات دفتر وی در پاسخ به استفتائی دربارهٔ وحدت اسلامی پاسخ داده‌است که: اتحاد اسلامی به دو معنی است: ۱. اتحاد سیاسی مقابل غیر مسلمانان است که قرآن مجید به آن اشاره نموده و فرموده‌است: «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ؛ و این امت شما (در مقابل دشمنان) امتی است واحد و من پروردگار شمایم پس از مخالفت من بپرهیزید» (مؤمنون/۵۲). و این اتحاد سیاسی تنافی با حفظ عقیده خود و ثبات بر تولی و تبری ندارد، زیرا تولی و تبری دو رکن مهم دین و واجب بوده و باید با استدلال و منطق، و به دور از تعصب و عناد بحث و گفتگو کرد تا حق معلوم گردد و پیروی از حق شود. ۲. اتحاد فکری و عقیدتی است که این را قرآن مجید و حدیث شریف رد نموده و قرآن فرموده‌است: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ و همگی به ریسمان خدا (که امیرمؤمنان و اهل بیت عصمت و طهارت طبق تفسیر بوده) چنگ زنید و پراکنده نشوید» (آل عمران/۱۰۳) و صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فرازی از خطبه فدکیهٔ خود فرمودند: «فجعل الله طاعتنا نظاماً للملّة وامامتنا اماناً للفرقة؛ خدای متعال فرمانبرداری از ما را وسیلهٔ نظام مندی و امامت ما را امان از تفرقه و پراکندگی امت اسلامی قرار داده‌است».[۸] همچنین در کتاب اسلام و سیاست که از آثار وی می‌باشد، می‌نویسد:هرگونه تفرقه و جداسازی میان مسلمانان، از بدترین محرّمات در اسلام به‌شمار می‌آید که موجب تشتت و پراکندگی امّت واحده و هموار کردن راه برای تسلّط کفار بر جهان اسلام و مسلمانان خواهد بود.[۹] وی در مورد تولی و تبری معتقد است: تولی و تبری در گفتار و کردار واجب بوده مگر در موارد تقیه که قرآن در آیه «۲۸» سوره آل عمران: «إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً؛ مگر اینکه از آنان بپرهیزید و تقیه بنمایید» اجازه فرموده‌است.[۱۰] به گفته سجاد نیک آیین از شاگردان شیرازی، شیرازی‌ها هوادار سرسخت اقتصاد بازار آزاد هستند و باور دارند مدل اقتصادی اسلام، مدل اقتصاد بازار آزاد است اما جمهوری اسلامی به دلیل پیروی از اقتصاد دولتی با آنها تضاد دارد.[۱۱] شبکه‌های ماهواره‌ای ویرایش بیش از ۱۸ شبکهٔ ماهواره‌ای و ۳ شبکهٔ رادیویی، توسط مقلدان شیرازی اداره می‌شوند. تنها شبکه ماهواره‌ای مرجعیت توسط بیت ایشان اداره می‌شود. این شبکه‌ها با هدف نشر عقاید اسلام و تشیع تأسیس شده‌اند و برنامه‌های آن‌ها به تبلیغ و ترویج تشیع در سرتاسر جهان می‌پردازد.[۱۲] کتاب‌ها جستارهای وابسته منابع پیوند به بیرون آخرین ویرایش ۱۷ ساعت پیش توسط Hosseinronaghi انجام شده‌است مقاله‌های مرتبط
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت